Træningsopstart – 4. del Mål udviklingen

Bogføring, logging og træningsdagbog… kært barn har mange navne.  

…Fortsættelse fra 3. del https://optimumcoaching.dk/traeningsopstart-3-del-traen-med-fokus/

Log din træning i en træningsjournal. Jeg anbefaler at du benytter en af de mange elektroniske programmer der synkroniserer træningsdata automatisk med cykelcomputeren. De mest anvendte computerprogrammer og apps følger cykelcomputeren. Du behøver altså ikke tilkøbe en ekstra service. Disse er både intuitive og overskuelige. I programmerne kan du måle på et hav af parametre for at spore din formudvikling. Det kan, ved første øjekast, være en jungle at finde rundt i, så sørg for at være specifik med din tracking af data og fokuser på det specifikke målbare element. 

Som træner er jeg naturligvis forelsket i data. Jo mere data jo bedre, men datalæsning kan også være så voldsom at man let stirrer sig blind, hvis man ikke fokuserer på nogle specifikke parametre. Sørg derfor for at fokusere på det der er væsentligt for dig. Det er dine træningsfokus og procesmål der dikterer hvor du skal fokusere din aflæsning. 

Aflæsning af data og den ønskede registrering af udvikling i form er ikke kun væsentligt i forhold til motivation. Det er altid fedt at se at det går fremad, men det egentlige mål med at følge udviklingen er at træningen skal tilpasses tilsvarene som formen forbedres. Dette adresseres i det næste og sidste punkt. 

Inden da er alt ikke fremgang, heller ikke i sport. Det går, som bekendt, op og ned i showbizz. Dette er også gældende for formudvikling. Du vil opleve formdyk eller som det mindste stagnation, enten fordi du er nødt til at tage en pause fra cyklen på grund af sygdom, livet kommer i vejen eller du har ramt et form-plateau ved din nuværende træningsform, volume og frekvens. Det er her mange oplever den første rigtige modgang. Det er her det kan være svært at holde ved og komme igang igen. Og, det er her datalæsning kan have en negativ konsekvens. Den lille streg i kurven der pludselig dykker faretruende nedad, som ikke-gennemførte træningspas hober sig op, kan få selv den største jubel-optimist til at miste gejsten. 

Forsøg at undgå at fokusere på det negative i målingerne. Har du misset din træning på grund af sygdom eller livet bare kom på tværs, gå tilbage og se hvor du var rent formmæssigt før din pause. Evaluer så din form i løbet af de næste dage. Hold den så imod hvor du var før pausen og dit mål ude i horisonten. Måske skal målet nedjusteres og måske må du finde et nyt hovedmål for sæsonen. Det er den slags der sker i løbet af en lang sæson. Og, måske kan en ekstra indsats over de næste uger indhente det forsømte og du er tilbage på sporet igen. 

ADVARSEL: Brug dine data som rettesnor for din udvikling, men fokuser ikke kun på makroværdierne i tid, TSS eller distance. Din form afspejles i dit FTP, din laktate puls, dit VO2max og din udholdenhed. 

Når du har re-kalibreret din træning og dit mål, er det dette der skal få dig ud af døren og afsted igen. Det er i modgang vi møder vores sande karakter. Betragt derfor disse perioder som lejlighed til at lære dig selv at kende. Som cykelrytter er du mere end det ene mål om fire måneder. Tilpasning til omstændigheder udenfor vores kontrol er et livsvilkår for den seriøse cykelrytter.

Fortsættes…

 

God træning.

/Kasper

data analyse, mål udviklingen, træningsdagbog, træningsdata

Optimum er den komplette sparringspartner for begyndere, øvede og elite cykelryttere. Vi tilbyder en personlig træner, performance coach og ernæringsvejleder i én samlet pakke.

Sociale Media

  • Vi opdaterer løbende på de sociale medier

Designet af Plico A/S. All rights Reserved.