Træningsopstart – 5. del Justér programmet

Tilpasning er vejen til success… især i træningsforløb

…Fortsættelse fra 4. del https://optimumcoaching.dk/traeningsopstart-4-del-maal-udviklingen/

Om det går op eller ned for formkurven, er justering af dit træningsprogram en væsentlig del for hele tiden at sikre din træning forløber optimalt. Er træningen for let, får du ikke nok ud af dit potentiale. Er det for hårdt, kan du ikke komme i mål med de træningsstimuli som der er stillet i udsigt. Det handler altså om at lande lige i smørhullet imellem for lidt og for meget. 

Justering af træningsprogrammet behøver ikke være en større videnskab. Sagt i alt fortrolighed, er det faktisk ikke så kompliceret som det lyder. Vi kan, i grove termer ganske vist, kun justere på to parametre når det kommer til træning. Den første er tid og den anden er intensitet. Altså hvor lang tid du træner og hvor hårdt du træner. Dette kan så kombineres på et væld af måder med større og mindre stimuli og risiko. 

Her skal det siges at ved større risiko mener jeg risiko for at du ikke kan gennemføre træningen tilfredsstillende samt risiko for, ved vedvarende træningsoverbelastning, at du overtræner og dermed risikerer skade, forhøjet længerevarende fysisk stress med behov for akut træningsnedgang som eneste udvej.

Den sikre version er at du langsomt øger den ene parameter, eksempelvis intensitet, i nogle kortere eller længere intervaller og siden den anden parameter, tiden, såvel i intervallerne men også samlet. Øg langsomt og kun én parameter ad gangen. Således minimeres risikoen for overbelastning, såvel akut som på længere sigt.

Det skal være hårdt at træne for at blive bedre. De bedste i sporten træner på en knivsæg, hvor overtræning lurer rundt om hvert hjørne. Ved denne højrisiko træningsform er der betydelige landvindinger at høste, men det er som sagt forbundet med meget store risici. Derfor bør denne ekstreme træningsform kun foregå for den øvede atlet og helst med en professionel træner, som ordinerer og overvåger forløbet. Mindre kan bestemt også gøre det, men husk det er meningen at det skal være hårdt, som det mindste et par gang om ugen. 

Som Greg LeMond så passende har sagt: “Det bliver aldrig lettere, du kører bare hurtigere”. 

KONKLUSION

Alle kan komme igang med at træne, det er det nemmeste i verden. Men ikke alle kan vedholde motivationen, især ikke i modgang. Hvor ofte hører vi ikke forklaringerne på hvorfor et forløb er gået i stå, enten på grund af arbejdsliv, familieliv, sygdom eller ferie? Jeg tillader mig at antage over en kam, at alle der har fremsat forklaringer på nedgang eller helt ophør i træningen, ikke har fulgt en fast plan drevet af et mål. 

Med de fem råd fremsat over de sidste ugers indlæg her på bloggen, mener jeg alle er bedre stillet når træningsrutiner bliver udfordret. Ved at flytte motivationen fra lyst til plan inspireret af mål, begrænses den enkeltes daglige eller ugentlige stillingtagen. Træningen ligger fast, ligesom arbejds- og skoletider, børnenes fodboldtræning og samleverens fritidsforpligtigelser.

Et vedvarende måldrevet træningsforløb er en berigelse af såvel krop som sjæl. De ugentlige sejre i form af overvindelser af træningsmål, det sociale samvær med ligesindede samt den horde af positive fysiologiske forandringer du vil gennemgå, gør et succesfuldt vedvarende træningsforløb den mest omfattende forandring du kan gøre for en bedre og sundere udgave af dig.

God træning.

/Kasper

optimering, Træningsjustering, træningstilpasning

Optimum er den komplette sparringspartner for begyndere, øvede og elite cykelryttere. Vi tilbyder en personlig træner, performance coach og ernæringsvejleder i én samlet pakke.

Sociale Media

  • Vi opdaterer løbende på de sociale medier

Designet af Plico A/S. All rights Reserved.